- Szkoła Podstawowa rozpoczęła swoją działalność od 1 września 2017 r.
- Uczniowie szkoły podstawowej uczą się na parterze, pierwszym i drugim piętrze .
- Uczniowie uczą się dwóch języków: język angielski jako język podstawowy oraz język niemiecki lub włoski do wyboru.
- Zajęcia odbywają się w małych grupach zróżnicowanych pod względem znajomości wybranego języka,
- Msza św. szkolna odbywa się raz w tygodniu: we wtorek – dla uczniów Szkoły Podstawowej.
- Szkoła oferuje różne koła zainteresowań i koła przedmiotowe.
- W szkole podstawowej uczniowie noszą mundurek szkolny składający się z koszulki polo (niebieskie lub czerwone uczniowie klas 1-3, granatowe lub białe uczniowie klas 4-8).
- Wychowanie w oparciu o zasady etyki chrześcijańskiej.
- Szkoła organizuje różne wyjazdy zagraniczne.
- W ciągu roku odbywają się liczne wycieczki naukowe, krajoznawczo-turystyczne, Festyn Rodzinny, obóz letni w Augustowie, Rodzinny Rajd Rowerowy.
- W ramach edukacji kulturalnej młodzież uczestniczy w seansach filmowych i spektaklach teatralnych. Co roku organizowane są wyjazdy do teatrów w Krakowie i w Katowicach.
- W szkole odbywają się różnorodne konkursy i olimpiady.
- Szkoła współpracuje z Radą Rodziców, z organem prowadzącym – Prowincją Polską ZCBM, Radą Szkół Katolickich w Polsce, Urzędem Miejskim, Wydziałem Katechetycznym Kurii Diecezjalnej, Delegaturą Śląskiego Kuratorium Oświaty,
- W szkole panuje rodzinna atmosfera.
- Praca przebiega w klimacie zrozumienia, szacunku przy równoczesnym stawianiu wymagań.
- Celem nadrzędnym szkoły jest ukształtowanie prawego i mądrego człowieka w oparciu o zasady etyki chrześcijańskiej.
Nauczyciele i uczniowie mają do dyspozycji:
- sale lekcyjne wyposażone w sprzęt multimedialny;
- pracownię informatyczną wyposażoną w komputery PCI;
- salę multimedialną przeznaczoną do indywidualnego korzystania;
- wielofunkcyjne boisko szkolne;
- bibliotekę szkolną.
„Czynić dobro, nieść radość, uszczęśliwiać i prowadzić do nieba”
M. Franciszka Lechner
Zespół Szkół Ogólnokształcących Zgromadzenia Córek Bożej Miłości jest instytucją publiczną, prowadzoną przez Prowincję Polską Zgromadzenia Córek Bożej Miłości „Instytut Marii”. Wychowanie i kształcenie w Szkole Podstawowej i Liceum Ogólnokształcącym jest oparte na chrześcijańskim systemie wartości głoszonym przez Kościół Katolicki. Jezus Chrystus jest punktem odniesienia, najwyższym Autorytetem, inspiracją dla uczniów, nauczycieli, wychowawców, rodziców i pracowników szkoły.
Szkoła pragnie za wskazaniem swojej Patronki, M. Franciszki Lechner – Założycielki Zgromadzenia Córek Bożej Miłości, wyposażyć uczniów w rzetelną wiedzę, kształtując w nich umiejętność samodzielnego myślenia, kierowania się w życiu dobrze ukształtowanym sumieniem, wartościowania i odpowiedzialnego podejmowania decyzji.
Pomaga im w odkrywaniu i urzeczywistnianiu celu i sensu własnego życia. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców chrześcijańskich pragnie, by absolwenci żyli w poszanowaniu godności osoby ludzkiej i w przywiązaniu do Kościoła i Ojczyzny.
Szkoła:
- jest wspólnotą edukacyjno-wychowawczą tworzoną przez uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników,
- zapewnia swoim uczniom wszechstronny i harmonijny rozwój oraz wyposaża go w niezbędną wiedzę i umiejętności potrzebne do dalszego etapu kształcenia,
- kształtuje umiejętność współpracy w zespole i buduje więzi międzyludzkie,
- pomaga rozwijać się i wzrastać w życzliwej atmosferze, kształtując własną osobowość, charakter i pasję,
- buduje świadomość rozwijania talentu poprzez pracę i kształtowanie poczucia estetyki. Uczy wrażliwości na piękno otaczającego świata.
- wychowuje młodego człowieka w poszanowaniu prawdy, sprawiedliwości, uczciwości, pokory, wspólnego dobra, twórczego myślenia, akceptacji, zrozumienia, wiary i osobistej więzi z Bogiem.
- stwarza atmosferę dialogu i bezpieczeństwa, uczy odpowiedzialności,
- zapewnia wychowankom wszechstronny rozwój intelektualno-duchowy w oparciu o chrześcijańskie wartości ogólnoludzkie i system wychowawczy M. F. Lechner,
- wychowuje w służbie Bogu, człowiekowi i Ojczyźnie,
- uwzględnia indywidualne potrzeby i zdolności uczniów na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych.
Formacja duchowa
Szczególne miejsce w Misji Szkoły zajmuje formacja duchowa dzieci, nauczycieli, pracowników i rodziców. Jest ona prowadzona przy pomocy różnorodnych form.
Dla dzieci i młodzieży jest to modlitwa na rozpoczęcie dnia zajęć, wspólna modlitwa społeczności szkolnej, cotygodniowe Msze Święte, rekolekcje szkolne, wspólnie przeżywane uroczystości chrześcijańskie, spotkania formacyjno-modlitewne w ramach przygotowania do przyjęcia sakramentów oraz cykliczne Msze Święte niedzielne dla rodzin i całej społeczności szkolnej.
Nauczyciele dbają o własny rozwój duchowy poprzez uczestnictwo w szkolnych Eucharystiach i spotkaniach formacyjnych organizowanych przez szkołę. Swoją chrześcijańską postawą starają się być wzorem godnym zaufania i naśladowania.
Proponowanymi formami pogłębienia życia duchowego dla rodziców, nauczycieli i pracowników szkoły są jw. cykliczne Msze Święte niedzielne dla rodzin, a także wspólna modlitwa na rozpoczęcie spotkań/zebrań/festynu; krótkie konferencje i szkolenia z zakresu duchowości oraz spotkania formacyjne w ramach przygotowania do przyjęcia sakramentów.
Szkoła według wizji Matki Franciszki Lechner, to wspólnota osób akcentująca człowieka i jego osobową wartość. Szkoła ma wprowadzać uczniów w kontakt z dziedzictwem kulturowym minionych i obecnych pokoleń, rozwijać zmysł wartości i przygotowywać do życia. Przekazuje wiedzę i wartości katolickie. Działa na zasadzie wspólnoty, w której wszyscy (uczniowie, rodzice, nauczyciele, pracownicy szkoły) czują się w równym stopniu odpowiedzialni za jej kształt i funkcjonowanie.
PRAGNIEMY, ABY NAUCZYCIELE:
- czuwali i prowadzili nadzór nad dziećmi i młodzieżą z odpowiedzialnością i miłością – nie tylko w szkole, ale i poza nią,
- dojrzale i poważnie traktowali wychowanków i zapobiegali wyróżnianiu kogokolwiek z nich,
- stosowali szczególną mądrość w działaniu poprzez właściwe motywowanie, argumentowanie, pochwały i kary,
- szanowali godność uczniów i chronili przed zgorszeniem,
- stwarzali warunki do naprawy popełnionych błędów, doceniali chęć poprawy,
- wybaczali i uczyli wybaczać,
- indywidualnie traktowali uczniów i pozytywnie motywowali ich do nauki i pracy nad sobą, zawsze służyli pomocą i radą,
- znali środowisko, w którym wychowują się podopieczni i wspierali rodziców w procesie wychowawczym,
- zapobiegali niewłaściwym zachowaniom mogącym zaszkodzić innym uczniom,
- sumiennie wypełniali swoje obowiązki, podejmując trud pracy nad sobą w duchu Ewangelii,
- dbali o intelektualny, religijny i moralny rozwój uczniów, stanowiąc wzór dla wychowanków,
- sumiennie wywiązywali się z powierzonych przez szkołę obowiązków pedagoga, nauczyciela i wychowawcy,
- pobudzali do wdzięczności względem Boga rodziców, innych nauczycieli, dobroczyńców,
- dbali o zdrowie i rozwój fizyczny wychowanków.
PRAGNIEMY, ABY RODZICE:
- dawali odważnie świadectwo wiary i miłości Boga i bliźniego,
- w atmosferze miłości, cierpliwości i taktu wychowywali swoje dzieci i przez osobisty przykład stanowili dla nich wzór dojrzałego człowieka,
- czynnie współpracowali ze szkołą współtworząc atmosferę i tradycję szkoły,
- przyczyniali się do spójnego oddziaływania szkoły i domu,
- promowali szkołę w środowisku lokalnym,
- czuwali nad rozwojem duchowym, intelektualnym i moralnym dziecka,
- dbali o dobre imię szkoły i właściwie kształtowali jej obraz wychowując dzieci w duchu szacunku dla nauczycieli i innych pracowników szkoły,
- w miarę możliwości pomagali w tworzeniu materialnej bazy szkoły,
- systematycznie współpracowali z wychowawcami i nauczycielami w działaniach ukierunkowanych na dobro dziecka,
- regularnie uczestniczyli w zebraniach rodzicielskich oraz spotkaniach formacyjnych,
- służyli radą i pomocą w rozwiązywaniu problemów klasowych i szkolnych.
PRAGNIEMY, ABY UCZNIOWIE:
- sumiennie wypełniali powierzone im zadania,
- szanowali symbole i tradycję naszej szkoły,
- dbali o dobre imię szkoły i identyfikowali się ze wspólnotą szkolną,
- byli odpowiedzialnymi i aktywnymi członkami Kościoła,
- potrafili w Eucharystii i modlitwie szukać pomocy, mądrości i miłości,
- byli wzorem dla innych, wykazywali się szacunkiem i kulturą osobistą wobec wszystkich,
- nieustannie poszerzali swoją wiedzę i doskonalili umiejętności,
- szanowali mienie szkoły,
- podporządkowywali się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora szkoły, wychowawców i nauczycieli,
- reagowali sprzeciwem wobec nieodpowiedniego i wulgarnego zachowania innych,
- uczestniczyli w tworzeniu tradycji narodowej i religijnej.
WIZJA ABSOLWENTA 3 klasy SP ZCBM
- Zna podstawowe nauczanie Kościoła Katolickiego i jest zaangażowany w osobistą relację z Bogiem.
- Wyraża się w sposób kulturalny i odpowiednio zachowuje się w miejscach publicznych. Wyróżnia się wysoką kulturą osobistą.
- Potrafi komunikować swoje potrzeby i wykazuje szacunek wobec potrzeb innych.
- Jest wrażliwy na drugiego człowieka, życzliwy i pomocny i zaangażowany społecznie.
- Zna zasady bezpieczeństwa oraz zdrowego stylu życia. Prezentuje postawę odpowiedzialności za środowisko naturalne.
- Ma poczucie własnej wartości, jest pozytywnie nastawiony do życia.
- Podejmuje regularny wysiłek wypełniania swoich obowiązków, jest wytrwały i zdyscyplinowany.
- Cechuje go aktywność i ciekawość poznawcza. Jest otwarty na nowe wyzwania.
- Roztropnie korzysta z narzędzi i zasobów cyfrowych.
- Ma poczucie tożsamości narodowej oraz kulturowej.
WIZJA ABSOLWENTA 8 klasy SP ZCBM
- Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą nauczania Kościoła Katolickiego i jest zaangażowany w osobistą relację z Bogiem.
- Prezentuje wysoki poziom kultury osobistej. Przestrzega zasad i norm społecznych.
- Buduje dobre relacje w klasie i grupie rówieśniczej. Jest zdolny do tworzenia przyjaźni.
- Wykazuje wrażliwość na potrzeby innych, angażuje się w akcje na rzecz potrzebujących.
- Dba o własne zdrowie, bezpieczeństwo i środowisko naturalne.
- Planuje swoją przyszłość edukacyjną na podstawie własnych zainteresowań, zdolności i możliwości.
- W podejmowanych działaniach jest wytrwały, systematyczny, ambitny oraz kreatywny.
- Wykazuje emocje adekwatne do sytuacji. W sytuacjach trudnych potrafi szukać wsparcia i pomocy. Trudności i przeciwności traktuje jak wyzwania.
- Ma poczucie własnej wartości oraz jest uwrażliwiony na prawdę i dobro.
- Utożsamia się z dziedzictwem narodowym i kulturowym.
- Posiada podstawowe kompetencje międzykulturowe: podstawowe umiejętności komunikacyjne, znajomość tradycji i obyczajowości.
- Potrafi konstruktywnie spędzać wolny czas.